Alin Niță: Digitalizare și online: două noțiuni pe care le auzim extrem de des în ultima perioadă. Tendințele de marketing online evoluează neașteptat de repede. Sunt Alin Niță, gazda dumneavoastră în această seară și împreună cu mine în platou sunt invitații mei: Csaba Demeter și Diana Șerban, care activeză în zona de content marketing. Csaba este specialist în marketing online și împreună vom dezvolta acest subiect.

O să începem prin a spune că 52% din traficul web din întreaga lume provine de pe mobil. Ascultați-ne, pentru că sigur o să vă stârnească interesul ceea ce vom discuta în această seară.

Un anunț plătit pe prima poziție din prima pagină a lui Google are o rată de conversie de 7,11%. 70-78% din căutările mobile bazate pe locație au ca rezultat o achiziție offline. La ce se referă până la urmă online marketing și digital marketing, Csaba?

Csaba Demeter: Marketingul online sau marketingul digital este o ramură a marketingului la modul general. Marketingul online se folosește de internet pe toate platformele online pentru a promova produse sau servicii. În ultima perioadă a explodat consumul de internet și inclusiv și campaniile de marketing online. Acestea au avut o tendință de creștere în anumite domenii, iar în altele au fost înghețate.

Alin Niță: Cum ar trebui să privim acest marketing online? Până la urmă suntem cumpărători. Ca antreprenori avem de vândut produse și servicii. Vrem să ne adaptăm la situația actuală. Vrem să vindem mai mult, ne dorim să fim în fața concurenților, a competiției. Vrem să ne schimbăm puțin strategiile pe care le avem ca să putem vinde. Cum ar trebui să privim această idee de marketing online? Până la urmă, cum putem să ne îmbunătățim stilul și modul în care noi privim cumpărătorul sau clientul astfel încât să creăm cea mai bună și cea mai potrivită strategie?

Csaba Demeter: Aș începe cu o statistică interesantă. În perioada aceasta, de exemplu, în fashion, conform unui studiu recent publicat, de la 10% vânzare în online a crescut la 23-25%. Acest procent se aștepta să se atingă abia în 2023. Practic, acest lucru înseamnă că s-a schimbat și comportamentul nostru de cumpărare, s-au schimbat canalele pe care le folosim ca să ne informăm de unde să consumăm. Ca atare, putem să spunem că online-ul a devenit, mai ales în perioada aceasta, un canal absolut esențial pentru orice companie de a promova produse și servicii și de a vinde în egală măsură.

Online-ul și specialistul de marketing, practic, este cel care trebuie să ia anumite decizii. De ce trebuie să ia anumite decizii? Sau cum ia anumite decizii? Pe de-o parte, înțelegem business-ul clientului, după care, înțelegem, evident, consumatorul și profilul acestuia și încercăm să găsim cele mai bune canale sau cele mai bune variante de comunicare pentru a ajunge la acel client. Obiectivul principal este de a vinde. Fie că este vorba de informație, de un produs sau serviciu. În egală măsură, marketingul trebuie să ofere, să propună și să susțină o valoare, pentru că nu cumpărăm doar datorită prețului, cumpărăm și datorită valorii adăugate a unui produs sau serviciu.

Alin Niță: Diana, cum vede un specialist în conținut partea aceasta de online, dar și evenimentele petrecute în ultima perioadă din perspectiva conținutului pe care o companie sau un client ar trebui să îl publice pe internet, astfel încât fie o miză câștigătoare pentru el?

Diana Șerban: Pe lângă ce zicea Csaba, aş mai adăuga ideea de a fi relevant în perioada asta. Practic nu poţi să mai comunici foarte mult comercial, nu poţi să îţi mai scoţi foarte mult produsele în faţă, pentru că oamenii sunt atenţi la altceva. O să fac o mică paranteză teoretică. Una dintre cele mai cunoscute teorii ale comunicării este teoria influenţei selective, care spune că un mesaj ajunge la anumite categorii de public în funcţie de interesele lor din momentul respectiv. Noi ştim că în această perioadă oamenii au fost foarte preocupaţi de siguranţa locului de muncă, de modul în care îşi pot gestiona munca de acasă împreună cu tot ce a însemnat a avea grijă de copil în acelaşi timp, a face mâncare etc. Practic oamenii nu mai ştiau când erau la serviciu şi când erau acasă. În tot contextul acesta, brand-urile au fost nevoite să fie relevante, adică să comunice pe subiecte care în acest moment îi interesau pe consumatori şi în felul acesta au văzut nişte campanii în spaţiul public în afară, dar şi la noi, de branduri care au început să comunice faptul că ele vin în ajutorul autorităţilor publice, de exemplu.

Au fost branduri care şi-au pus fabricile la dispoziţie pentru a fabrica dezinfectaţi şi acesta este un mesaj la care oamenii sunt atenţi în perioada aceasta. Practic nu mai contează dacă tu comunici comercial sau nu, ci contează capacitatea consumatorilor de a-ţi reţine numele în acest context.

Pentru ca oamenii să-ți reţină numele şi ca să fii relevant trebuie să comunici ceva care este de interes în perioada aceasta. Cei de la PwC Polonia au lansat un concept foarte interesant pentru comunicarea de brand în perioada acesta a pandemiei, care se numeşte “Story doing”, adică, pe românește, să şi faci ceea ce spui că vrei să faci. Şi cred că în această perioadă este foarte important să spunem lucruri, să scriem content, dar să se vadă lucrurile acestea şi în acţiunile pe care brandul le duce mai departe, pentru că altfel rişti să îţi pierzi credibilitatea ca brand şi să ajungi să fii ignorat. Iar asta se poate întâmpla foarte uşor pentru că odată ce oamenii şi-au pierdut încrederea în tine, e foarte greu să le spui că de fapt tu eşti un brand care le vrea binele şi că eşti alături de ei în perioada aceasta.  Cred că acesta este un lucru important de la care ar trebui să plece orice campanie de comunicare. Suntem sau nu suntem relevanţi pentru contextul acesta cu ceea ce vrem noi să spunem.

Alin Niță: Vorbind de marketing… să mergem puțin mai în detaliu. Atunci când vorbim de o strategie de marketing online la ce ne gândim? Plecând de la ideea clară că avem un client, avem produse, avem servicii sau vrem să creștem imaginea în online. Este un punct de plecare. La ce să ne gândim atunci când controlăm o strategie și care sunt canalele pe care ar trebui să le luăm în considerare ca prim pas la care ne uităm?

Csaba Demeter: Este foarte important să pornim de la ce avem noi. Să identificăm care sunt resursele care le deținem în momentul acesta, în care ne dorim să investim, să stabilim obiective clare de rezultat astfel încât să putem să măsurăm rezultatul la final sau pe parcurs și în egală măsură să identificăm foarte clar cine este publicul nostru țintă, pentru că aici am văzut foarte multe erori sau greșeli.

Ok, în marketing se mai spune try and error și astfel ajungem să învățăm. Dar în egală măsură este foarte important să profilăm foarte bine cine e cumpărătorul nostru. Cum, unde şi ce tip de informaţie consumă. Pe ce canale sau platforme îşi consumă informaţiile şi sub ce formă. Astfel încât, la fel cum a spus şi Diana, având și un mesaj relevant, trebuie să putem comunica cu clientul nostru în locul în care acesta consumă informația. Pornind de la aceste premise importante, putem stabili care este bugetul de investiții şi care sunt obiectivele foarte clar definite şi de asemenea cine este cumpărătorul. De aici se identifică varianta sau tipul de marketing online pe care putem să îl folosim.

În trecut, dacă apăreai în Yellow Pages era ok, toată lumea te căuta în agenda de telefon, acolo aveai numărul tău de telefon personal și acesta era marketingul pe care trebuia să îl faci. Vorbim de zeci de ani în trecut. Acum, marketingul trebuie să fie multi channel, adică foarte multe canale, deoarece clientul nostru trebuie să primească informații despre tine pe o cale sau alta, fie că este vorba de content marketing sau social media sau influencing sau Google. Vorbim despre SEO, despre optimizare pentru rezultate organice. Sau vorbim despre SEA și anume optimizare pentru marketing plătit în Google. La toate aceste lucruri trebuie să găsești acea combinație perfectă între investiția ta, câștigul și în egală măsură să reușești să atingi clienții tăi, audiența ta.

Dacă vrei să afli mai multe despre marketing online, urmărește emisiunea dedicată acestui subiect accesând link-ul de mai jos.