Înainte de pandemie, discuțiile care au fost cele mai răspândite au fost despre tendințe, afaceri și modul în care poate să fie valorificat mai bine mediul online și despre modul în care tehnologia va afecta viața. Însă, anul trecut a demonstrat că aceste previziuni elaborate au depășit așteptările. Alin Niță, împreună cu invitatul său Csaba Demeter au dezbătut motivele pentru care unele afaceri au reușit să-și continue afacerile într-un mod eficient, în ciuda pandemiei, iar altele s-au descurcat mai puțin bine. Au încercat să găsească răspunsuri la toate aceste întrebări și au pus în lumină o serie de soluții pentru a putea valorifica digitalizarea afacerilor și petru a putea profita de de adevăratul potențial pe care îl presupune.

Moderator Alin Niță: Vom încerca să discutăm cât mai mult despre acest segment al digitalizării și al mediului online pentru că s-a dovedit a fi o carte câștigătoare. Sunt unele lucruri pe care le-am învățat din experiență și au prins bine, deoarece am trecut prin ele anul trecut. E bine să ne uităm și la ce s-a întâmplat cu anumite afaceri și cum au mers acestea. Pe de altă parte, este bine să ne uităm în continuare la tendințele pe care piața le oferă și, așa cum spuneam, să le valorificăm mai bine.Cum ai văzut din perspectiva vieții, a afacerilor, modul în care s-au descurcat companiile?

Csaba Demeter: Cred că este destul de tăios să spun că a fost un an provocator, cred că toată lumea știe deja acest lucru. A fost un an interesant și, acum, în aceste momente îmi vine în minte un citat al unui general de armată care a spus: ,,în toiul luptei nu ne ridicăm la nivelul așteptărilor, ci coborâm la nivelul pregătirii”. Cred că anul trecut ne-a arătat ce înseamnă pregătirea pentru o companie care a reușit să se reinventeze. Companiile care au reușit în această perioadă, erau pregătite încă de dinainte, erau legate de piață, erau la curent cu noile tendințe și s-au adaptat continuu. Deci, pentru mine nu este o surpriză că unele companii chiar au reușit să crească anul trecut. În egală măsură cred că a fost un an care a accelerat foarte multe lucruri, mă refer aici la marketing-ul online, la digitalizare. cred că am sărit peste un an, doi sau poate chiar trei în multe domenii. Îmi vin în minte doar statisticile care o să apară și vor fi mai bine documentate vis – à – vis de e-commerce, se așteată chiar la o cifră în creștere pe această parte. România este chiar lider între țările din sud – estul Europei la nivel de creștere al ecommerce-ului și iată că sunt niște pași către digitalizare foarte importanți. A devenit absolut normal ca orice să se cumpere de pe internet. Toate aceste lucruri aduc oportunități și provocări noi, deopotrivă.

Moderator Alin Niță: Și putem constata că, chiar PIB-ul unei țări este strâns legat de răspândirea internetului în țara respectivă, modul în care se utilizează banda de internet, telefoanele mobile, accesul la resurse, etc. S-au făcut pași importanți, oamenii au început să investească mai mult în a avea internet pe diverse device-uri iar acestea din urmă au evoluat puțin mai repede decât altele.

Csaba Demeter: Dacă este să analizez statisticile unor site-uri legat de tipurile de device-uri care au fost utilizate pentru a accesa internetul este clar că anumite modele au continuat trend-ul ascendent. Cred că multe persoane au fost expuși la acest nou val de digitalizare și vor continua să investească în device-uri din ce în ce mai performante. Cred că este un câștig important că românii au început să fie mai obișnuiți să cumpere online, să consume informațiile din online. Cursurile sunt absolut normal să fie online, un webinar este deja o banalitate, școlile sunt online. Vorbeam cu o prietenă la un moment dat, acum trei ani că dacă am fi spus că trecem pe online ar fi fost de neimaginat. Iată că acest lucru s-a întâmplat și totul a devenit mai interesant. Eu sunt foarte optimist pentru anul acesta și este clar că trend-urile care s-au conturat anul trecut vor continua să evolueze.

Moderator Alin Niță: Din perspectiva digitalizării și a mediului online, cu siguranță da, iată că se investește și lumea înțelege mai mult ce înseamnă această putere a tehnologiei și cu cât găsește mai ușor resurse, specialiști, cunoștințe cu atât este mai benefic.

Csaba Demeter: Și ai rămâne surprins, se întâmplă să fie foarte multe companii care au încă foarte mult de recuperat și sunt într-un stadiu incipient de prezență online. Sunt companii cărora le merge ol în momentul de față dar potențialul este imens. Vorbim despre faptul că, sau ne place să credem că România are cea mai mare viteză de internet din lume dar realitatea este că suntem pe locul 22. Însă, am ajuns la acest loc deloc de neglijat tocmai pentru că noi nu aveam internet și la momentul în care s-a mers direct pe fibra optică, a rezultat o viteză foarte mare de internet.

Moderator Alin Niță: Internetul poate oferi acces la resurse valoroase și, totodată posibilitatea de a te mișca mai ușor. Sunt companii la care se pretează și la altele nu se pretează să fie expuși în mediul online cu produsele, serviciile sau imaginea lor. Am întâlnit și eu și doream să te întreb, sunt companii care nu au pus accentul ani de zile pe a fi online, pe o pagină bine pusă la punct, nu mai spun de a găsi idei noi pentru a vinde. Ce simți că le lipsește acestor antreprenori care nu au valorificat mediul online?

Csaba Demeter: Dorința de a crește. Nu există companie disfuncțională sau organizație disfuncțională, ci perfect aliniate să atingă obiectivele stabilite în trecut. Dacă tu ca și business online ești ok cu rezultatele de astăzi, acelea sunt ca urmare a obiectivelor stabilite în trecut. Onlineul oferă posibilitatea de a crește cel mai ieftin și într-adevăr, nu la orice companie se potrivește, depinde de obiectivele setate. Unii, într-adevăr se gândesc că onlineul este doar pentru a vinde iar pentru unele companii nu se potrivește să vândă online dar să te promovezi, să deschizi dialogul, să capturezi interesul și atenția potențialilor clienți, parteneri, investitori, cu siguranță nu ai cum să uiți de online pentru că oferă un potențial uriaș. Nu cred că la ora actuală mai este cineva în România care să nu perceapă valoarea online-ului. Marketingul online nu trebuie să fie o insuliță, nu există online și offline deoarece omul de marketing trebuie să stabilească o punte de comunicare, să ofere informații valoroase despre tine, să nu trimți spam doar pentru a te alege, trebuie să te asiguri că îi oferi valoare pentru a cumpăra de la tine.

Moderator Alin Niță: Spuneai și tu de trend-uri și de faptul că au fost anumite tendințe pe care le-ai previzionat încă de la început. Care crezi tu că au fost cele mai importante canale, acțiuni făcute în mediul online care au contat mai mult decât altele, care s-au păstrat și pe care se pune în continuare accent în 2021?

Csaba Demeter: Am avut o discuție chiar înainte de declanșarea stării de urgență și discutam despre ce recomandăm oamenilor de afaceri și era una dintre acele lucruri, să le spunem așa, evergreen, care nu au cum să nu fie valoroase tot timpul dar tocmai pentru a avea această valoare s-a văzut utilitatea de comunicare integrată, constantă și valoroasă. Este vorba, desigur, de conținutul valoros dintr-un punct de vedere de autoritate și expertiză cuvenită. Este absolut obligatoriu să construiești o comunitate în jurul afacerii tale, a produsului, o comunitate de oameni care interacționează și înțeleg valoarea adăugată, care nu cumpără doar pentru preț și te părăsesc în momentul în care apare ceva mai ieftin. Tot atunci cred că am amintit de câteva recomandări formulate în cartea Chaotics, scrisă undeva în perioada unei alte crize, în anul 2009, în care, Koetler și coautorul său, spuneau că suntem în permanență într-o perioadă de criză și este valabil și acuma, dacă nu este financiară sau sanitară cum este acum, este o mișcare din partea competiției care este un status quo în care erai bine și care credeai că este o stare constantă dar ori guvernul schimbă legi ori se introduc noi taxe și brusc bunurile sau serviciile tale devin mai scumpe.

Moderator Alin Niță: Sau vorbim despre un Brexit.

Csaba Demeter: Da, tot timpul este o criză și trebuie să înțelegem un lucru, nouă ne place faptul că într-o milisecundă aflăm tot ce se întâmplă în cealaltă parte a globului. Asta înseamnă globalizare și interconectivitate. Suntem atât de legați încât varianta în care SUA se confruntă cu anumite situații, Europa suferă și ea. Am văzut foarte bine și cu răspândirea virusului, Google, de exemplu, ne dă informații absolut valoroase în acest moment de mobilitate. Putem să ne informăm, să vizualizăm PDF-uri pe care să le punem într-un grafic, vedem care este mișcarea populației vis-à-vis de retail, suntem mai des la magazin sau mai puțin la magazin versus înainte de pandemie, sporturi, parcuri, farmacii, piețe, informații de care avem nevoie și le căutăm în online. Tot ce se întâmplă în lumea aceasta ne afectează și poate ajunge la noi în câteva secunde, minute, zile, totul este doar o chestiune de timp. Ca atare, ce se spune de foarte mult timp despre marketing este arta supraviețuirii și adaptării. Singura constantă cu care trebuie să fim obișnuiți este schimbarea. Și, trebuie să acceptăm acest lucru.

Dacă vrei să vezi emisiunea integral, dă play acestui video: