Andrei Pop, gazda emisiunii Forum IT din perioada sărbătorilor pascale din 2020, de această dată invită audiența la o nouă formulă a emisiunii, i-Talks, în care intră în dezbatere diverse teme de interes public prin care să se aducă valoare adăugată celor care urmăresc emisiunea.
După cum am observat, lucrurile au luat o turnură destul de neașteptată în această pandemie în special pentru mediul de afaceri. Această pandemie practic a forțat foarte multe afaceri să facă tranziția măcar parțial în mediul online. Foarte mulți oameni care lucrau doar local se foloseau de relațiile personale dintr-o dată s-au trezit că trebuie să lucreze într-un mediu în care comunicarea nu se mai face de la o persoana la alta ci prin Facebook, Instagram și alte canale de marketing. Și mergând pe această idee fiecar s-a adaptat cum a putut. Acum urmează o perioadă în care se mai degajează lucrurile, dar marketingul online rămâne o constantă în viața oamenilor de afaceri.
Astfel, această poveste în care ne aflăm cu toții ne duce pe toți în aceeași situație, motiv pentru care în platou respectiv pe Zoom, au fost aduși un expert în digital marketing și un expert în comunicare online astfel încât să se aducă în dezbatere cum se poate adapta o afacere la nivel digital în această perioadă destul de provocatoare. Cei doi experți, Csaba Demeter si Alexandru Manea vor răspunde la cele mai importante întrebări.
Moderator Andrei Pop: Prima întrebare pe care o adresez pentru voi este, în primul râmd, cum v-a afectat această perioadă, ce s-a transformat în oportunitate sau provocare și cum v-ați adaptat situațiilor noi? Doresc să începem cu domnul Csaba Demeter.
Csaba Demeter: Aș începe prin a menționa că mă ocup de marketing online și offline, adică de tot mix-ul de marketing. În această perioadă munca mea nu s-a oprit, ba mai mult a devenit mai complexă și mai intensă deoarece marketing-ul nu este ca un loz în plic, nu poți să îl percepi la un moment dat și să aștepți rezultatele. Marketing-ul este un proces, comunici cu clienții tot timpul, iar acest lucru este evident cu atât mai mult în această perioadă care ne-a încercat greu pe toți. Mare parte din comunicarea noastră s-a concentrat pe online și prin telefon, câteodată la întâlniri păstrând distanța socială. În această perioadă s-a văzut importanța comunicării, importanța unei relații strânse, de durată și de profunzime cu clienții. Doar companiile care au reușit și în trecut să comunice și au continuat și acum vor reuși să iasă mai înstăriți din această perioadă.
Moderator Andrei Pop: Consideri că este dificil pentru o persoană de business care nu a făcut acest lucru până acum, să își facă tranziția în mediul online. Este o tranziție dificilă și crezi că ar putea să fie ușurată mai ales pentru un business care a lucrat strict local?
Csaba Demeter: Ai spus un lucru foarte important la început și anume că această criză a adus și mai multe oportunități. Crize au mai fost și omenirea se va mai confrunta cu crize, important fiind cum ne adaptăm. În această perioadă de criză online-ul este un canal foarte important și poate singurul canal de comunicare cu clienții tăi, dar orice perioadă de criză aduce la suprafață noi variante de comunicare, noi variante de strategii, noi variante de abordări care se vor menține. Dacă în această perioadă ne-am obișnuit să mutăm întâlnirile pe videoconferințe acest lucru se va menține și mai departe. Acum, mai mult ca oricând, aceste platforme de conferințe online au început să fie folosite mai mult decât anterior acestei perioade de criză, deci este încă o oportunitate în plus. Însă aceasta nu trebuie să fie o activitate singulară, chiar dacă la început companiile mari au investit bugete și au alocat efort pentru realizarea unei reclame la televizor, la radio, prin flyere, trebuie să rețină că aceste metode sunt eficinte doar pe termen scurt. Este bine să se înceapă chiar și din acest moment să se previzioneze ce se va întâmpla pe termen mediu, lung și apropiat. Comunicarea în marketing înseamnă o comunicare strategică pe termen lung.
Moderator Andrei Pop: Revenim la Alexandru Manea, așa cum l-am întrebat pe Csaba Demeter, te rog să îmi spui și tu, în această perioadă care au fost provocările, oportunitățile și în ce măsură?
Alexandru Manea: Ambele au fost cu multa muncă de acasă, evident, din fața calculatorului și pot confirma, comunicarea trebuie să continue și în aceste perioade deoarece sunt foarte multe oportunități mai ales, având în vedere că traficul de pe rețelele de socializare a crescut. Urmăream sondajele privind creșterile de trafic de pe rețelele de socializare care au ajuns să crească și cu 50% sau chiar mai mult, deci este un moment important mai ales pentru cineva care își face de abia în acest moment trecerea în online și începe să își construiască o comunitate în jurul brand-ului.
Moderator Andrei Pop: Cineva din public a menționat că până și micii producători agricoli, fermieri, au început această tranziție spre online și au făcut ceva vânzări mai ales în perioada lockdown-ului și al sărbătorilor pascale pe baza unui marketing ad-hoc.
Alexandru Manea: Încă un trend care a început atât la noi cât și în întreaga lume, tot mai multe persoane încep să susțină și să încurajeze producătorii locali, să cumpere cât mai mult de la ei și cred că ar trebui comunicat acest lucru în continuare. Toți acei antreprenori care au producție locală trebuie să comunice cât mai bine acest lucru pentru că societatea în sine îi caută în acest moment și trebuie să își facă auzită vocea.
Moderator Andrei Pop: Cu alte cuvinte, acum este momentul în care producătorul român să își genereze clientela online astfel încât pe parcurs să aibă în jurul lui o comunitate de încredere. Este o interpretare corectă, Csaba Demeter?
Csaba Demeter: Într-adevăr, este un moment foarte important dar aici mai apar și anumite lucruri, marketing-ul trebuie să fie targetat, de exemplu spre o zonă geografică, o anumită categorie a populației sau o țară, național sau internațional. Chiar și la rândul nostru ca familie, am susținut producătorul local prin a comanda, de exemplu, fructe și legume de la acesta. Phillip Koetler spunea niște lucruri foarte interesante la un moment dat, printre care spunea că lumea tocmai prin prisma acestei interconectivități și a intelectului sunt conectați, vorbim despre o facilitate sincronizată asttfel încât dacă undeva se întrerupe toată lumea poate să sufere după aceea. În egală măsură producătorii locali cred că vor ieși chiar și pe termen mediu dar în realitate scurt, în caâștig cu siguranță, în condițiile actuale, evident. Am văzut foarte multe platforme cu producători locali și regionali, piețe online, ceea ce cred că în anumite cazuri chiar a mărit baza de clienți la care nu ar fi ajuns înainte.
Moderator Andrei Pop: Chiar în edițiile anterioare s-a vorbit despre o astfel de platformă care sprijinea strict producătorul local, era creat efectiv un marketplace în care producătorul local putea să se înscrie și să se expună mai ușor la comunitate și unde, avea la dispoziție tot ce avea nevoie pentru ca afacerea să funcționeze în condiții optime, de la expunere până la livrarea propriu-zisă. Adică tot pachetul logistic era cumva luat în calcul și platforma în sine era un facilitator. Nu era furnizor de servicii ci un facilitator, daca îmi permiteți un exemplu mai aparte, platforma a devenit un fel de Uber pentru producătorul local.
Alexandru Manea: Practic un loc în care să își vândă produsele imediat a doua zi după ce a fost obligat să își închidă afacerea fizică sau să o pună în așteptarea unor vremuri mai prietenoase, să zicem așa. Acestea sunt eforturi foarte bine venite și ar trebui încurajate mai mult pentru că în sine, platforma este un produs local.
Dacă vrei să vezi emisiunea integral, poți da play acesetui video: