În platoul emisiunii Forum IT, de aceasta dată sunt doi invitați, antreprenori foarte tineri, care nu vor să părăsească domeniul vânzărilor pentru care s-au pregătit mult timp. Au făcut facultăți de profil, au rămas în familie și au pornit o afacere în plină criză sanitară globală. Este vorba despre Ștefania și Ionuț Grama, care stau de vorbă cu moderatorul emisiunii dar și cu doi specialiști, Bogdan Panait, expert GDPR și Alin Niță, care vor încerca să le ofere câteva sfaturi utile pentru afacerea lor dar și pentru o migrare pe online.

Ștefania și Ionuț Grama au terminat facultatea la Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București și vor răspunde în cadrul interviului la întrebările moderatorului legate de toate aspectele interesante care au stat la baza construirii afacerii, provocări, temeri și planuri de viitor.

Moderator Cătălin Grosu: Ne-am întâlnit printr-o întâmplare, eram în căutare de miere de albine și ați avut amabilitatea de a-mi oferi mai mult decât niște simple cumpărături, o experiență. Sunteți doi antreprenori de top, de ce? Pentru că atunci când vine la tejghea cumpărătorul nu vă opriți doar la a-i vinde marfa ci îi vindeți și informația despre ceea ce cumpără. Acest lucru m-a impresionat și cred că asta ar trebui să fie mentalitatea din România. Vom povesti despre activitatea voastră și pe măsură ce înaintăm îi vom invita și pe experții noștri să intervină și să ne spună cum să îndulcim migrarea în online. Voi ați spus că este un drum foarte amar. Amar a fost și drumul de dezvoltare a afacerii la tarabă. E amar în sensul că nu e ușor, defapt dacă vrei să construiești ceva. Spune-ne tu, Ștefania cît de greu a fost să construiți totul până în acest timp?

Ștefania Grama: Mie nu îmi place să vorbesc despre ceea ce este greu, vorbim despre realitatea și frumusețea pe care o trăim acum. Da, au fost greutăți și, după cum ați spus și dumneavoastră am terminat facultatea, deci avem ecperiență. Patru ani am muncit lângă stupi, avem și o mică făbricuță de ulei presat la rece și am fost implicați de mici, iar părinții au încercat să ne educe, să ne pună la muncă. Poate că pare barbar, dar fără acea muncă nu am fi fost acum aici și nu am fi avut această experiență.

Moderator Cătălin Grosu: Bine, de fapt ne-ai spus deja că ai experiență pentru că de abia ai terminat facultatea, dar cum ați construit brand-ul vostru? Care a fost parcursul vostru?

Ștefania Grama: Patru ani de zile am construit brandul Gramador cu produse apicole și ulei presat la rece. Și, timp de 4 ani de zile plecam de la facultate, livram, căutam noi parteneri, ba plecam la Focșani după marfă și după acești ani petrecuți la facultate, am devenit ingineri în industria alimentară cu merite și pe lângă asta am crescut și brand-ul Gramador. La finalul celor 4 ani de studii am deschis băcănia Gramador.

Moderator Cătălin Grosu: La creșterea brand-ului a contribuit și experiența lui Ionuț, care, am descoperit că este și formator. Așadar, a fost pusă în practică și această abilitate.

Ionuț Grama: Am făcut acel curs la un moment dat în timpul facultății, am făcut voluntariat pentru Fundația Leaders unde am avut această oportunitate pentru cursul de formator. Ulterior acestui curs aș fi avut oportunitatea să profesez ca formator însă, viața a fost altfel și nu am reușit să livrez mai multe training-uri în domeniu.

Moderator Cătălin Grosu: Ștefania spune că nu îi place să vorbească despre greutățile întâmpinate, dar eu știu că sunt multe persoane pentru care contează cum să perceapă lucrurile cu care să te confrunți atunci când pornești un business. Printre ei se află și oameni care consideră că o afacere se naște peste noapte, eu aș vrea totuși să vorbim despre greutățile respective pentru că abia apoi vom putea să le punem în oglindă cu experții noștri și să vedem cum s-ar putea face tranziția mai ușor în online.

Ionuț Grama: Greutăți au fost multe, începând de la primele etichete realizate pentru produse pe care a trebuit să le aliniem cu legislația în vigoare. Inițial noi urmăream legislația românească neactualizată, aflând ulterior, după ce am scos un număr mare de etichete. Astfel, noi am omis o serie de lucruri esențiale datorită faptului că legislația română s-a aliniat cu cea europeană. Concret, mierea în legislația românească pe care o urmăream este un produs care nu are termen de valabilitate deci acest lucru nu trebuia marcat pe etichetă dar, conform legislației europene acest produs trebuia să aibă un termen de valabilitate. Aceasta a fost doar una dintre greutăți. De asemenea, în realizarea băcăniei am întâmpinat alte greutăți mai ales în ceea ce privește politicile comerciale ale partenerilor. Totodată, am fost și mentori pentru aceștia legat de modul în care trebuie să își comercializeze produsele, astfel încât să fie aliniați si ei la legislația în vigoare. Apoi au fost destul de multe impedimente și în ceea ce privește managementul băcăniei.

Moderator Cătălin Grosu: Acum cred că este clar tuturor în linii mari care au fost provocările în afacere și de ce am ales acest subiect pentru că, iată, până una alta zona alimentară a cam rămas pe cont propriu în fața invaziei măsurilor anti Covid. Pentru mine este cel mai bun exemplu despre zona alimentară pentru că vrem nu vrem de alimente avem toți nevoie. Te-am întrebat atunci când ne-am cunoscut și căutam produse apicole, de ce nu v-am găsit online?

Ștefania Grama: În momentul de față noi vrem să dăm drumul unei platforme online unde să livrăm. dar problema este însăși livrarea produselor deoarece este foarte greu de realizat în sensul că este nevoie de o flotă de mașini frigorifice. Nu putem să facem doar livrare de miere de albine și ulei, produse care nu sunt perisabile. La nivelul la care vrem să ajungem noi vrem să avem totul, băcănia pusă online. Adică cel care nu poate ajunge la noi să aibă posibilitatea de a comanda.

Moderator Cătălin Grosu: În momentul de față este o mare plajă de populație care este interesată să cumpere online. De această zonă se ocupă Alin Niță, expertul nostru în marketing online. Din grupul vostru de clienți sunt multe persoane care nu își permit să iasă din casă din motive de sănătate, vârstă, obligații sociale, supravegheat copii, bolnavi, etc. Și atunci, lipsa voastră din online și a altora dintre retailerii de produse alimentare din zona asta de promovare poate îi pune într-o poziție ușoară de discriminare.

Ștefania Grama: Foarte bine ați spus, doar că cel mai bine este să deschidem fizic, e o formă de siguranță a clientului, adică nu are la dispoziție doar băcănia online și vede acolo niște produse. Băcănia fizică îi asigură un loc unde să meargă, să vadă produsele fizic. Am zis să deschidem mai întâi băcănia fizică să vedem cum merge, ce merge, cum livrează producătorii. Unii producători pot avea întârzieri iar dacă se întâmplă acest lucru eu nu pot să pun pe site un produs pe care clientul și-l dorește dar nu este sigur când îl va primi. Iar pentru acest lucru eu sunt de vină, nu producătorul. Și, trebuie să mai învățăm cum să ne manageriem și după, va urma cu siguranță acest pas.

Moderator Cătălin Grosu: Dar ar avea cine să construiască un site bun de e-commerce, pentru că și aici de multe ori, am întâlnit invitați care erau nesiguri pe zona asta doar din cauza lipsei unui partener care să le creeze site-ul, să implementeze ceea ce este important.

Ionuț Grama: Un răspuns ferm aș putea să dau întrebării acesteia. Da, avem pe cineva, un prieten apropiat care ne-a făcut site-ul actual, dar cred că singur nu ar putea duce tot proiectul de la zero până la a fi complet funcțional pentru că sunt destul de multe automatisme, integrări, este un proiect complex pentru o astfel de piață. Trebuie să țină o asertivitate foarte clară a produselor, pentru că în momentul în care cumpărătorul intră pe site să aibă toate informațiile despre produs, lucru care deja se întâmplă în băcănie și îl ajută pe client să decidă dacă cumpără produsul sau nu. Toate lucurile acestea necesită un volum mare de muncă și nu doar la crearea site-ului ci și în mentenanța lui. Site-ul trebuie să fie 100% pregătit să vândă. Dacă atunci când închizi magazinul fizic după program și îți mai permiți să faci anumite retușuri, la site nu prea ai cum. Așadar, nu avem un partener care să ne asigure toate acestea. Chiar și atunci când am deschis băcănia noi ne-am dorit să oferim o experiență, nu doar un drum la supermarket.

Moderator Cătălin Grosu: În căutarea mea să găsesc un magazin online, am ajuns pe toate meridianele lumii, la prima vedere nu arată dificil, dar trebuie să se construiască în spate o bază legală și comercială pentru acestea. Cred că este timpul să îi introducem în discuție pe experții noștri în zona de marketing online. Așadar, Alin, ce ai putea să ne spui în acest moment al poveștii noastre?

Alin Niță: Ascultându-i pe Ștefania și Ionuț, avem în față astfel de producători care au o poveste, sunt pasionați de ceea ce fac și ajung în faza în care nu pot să meargă mai departe sau nu pot activa în altă zonă decât offline. Dezvoltarea magazinelor fizice este în regulă dar iată că o situație precum cea de față te orientează să ai un plan bine pus la punct și este bine să îl ai, pentru că astfel de planuri sunt cele care te pun pe picioare. Pe de altă parte nu este nimic complicat să faci această trecere, într-adevăr ai nevoie de un consultant pe această zonă pentru a putea pune în ecuație acele produse cât mai bine. Investiția într-un site reprezintă cea mai mică parte din ceea ce înseamnă toate celelalte procese din spatele site-ului. Este mai mult ca sigur că Ștefania și Ionuț au produse care se adresează numai unei categorii de persoane poți să te adresezi copiilor, unei anumite afecțiuni, astfel te diferențiezi, și nu cred că este atât de complicat pentru că fiind în spate toată povestea și pasiunea, mai mult că sigur poți așterne câteva vorbe care să capete sens în mediul online, la cumpărăturile pe care le fac oamenii. Sunt poate mulți care nu știu, de exemplu,  procesul care este în spatele producției. Dar sunt multe alte secrete pe care un pasionat de apicultură poate, de exemplu, să-l comunice, sunt multe astfel de elemente pe care de la un site, de la încrederea pe care trebuie să o acorzi celor cărora te adresezi, pusă în această zonă de promovare. Într-adevăr sunt multe elemente dacă te uiți la ele dar așa, bucățică cu bucățică împreună cu un consultant cu siguranță o să ai o privire de ansamblu, să poți împărți atribuțiile și să pui în balanță ce poți să faci tu și unde ai nevoie de ajutor, de sfaturi referitoare la ambalarea produselor, de exemplu, deci cred că sunt răspunsuri.

Bogdan Panait: Eu ascultam ce se întâmplă, invitații dau dovada existenței și a speranței antreprenoriatului românasc frumos care se dezvoltă organic. Modul în care voi, Ionuț și Ștefania v-ați prezentat până acuma dă dovadă de mai mult profesionalism, ați reușit empiric să vă împărițiți sarcinile, ați reușit să stabiliți un început, care să vă garanteze evoluția, produsele voastre, să deveniți producători să deveniți consultant pentru alți producători mici și să încercați să le vindeți și acestora produsele iar următorul pas firesc poate chiar în perioada aceasta un pic grăbită, de transferul online a business-urilor îl reprezintă vânzarea online. Aici voi o să trebuiască, bineînțeles să aveți în vedere și protecția cibernetică a acelei platforme și partea de protecție a datelor cu caracter personal. Este o noutate deoarece regulamentul acesta european care este cunoscut sub numele de GDPR chiar dacă există deja de ceva timp de când a intrat în vigoare a devenit mai cunoscut în aceste ultime luni când toată lumea este în online și au existat mai multe incidente, mai multe greșeli de securitate și sunt mult mai multe dezvoltări de platforme online și de site-uri. Toate aceste site-uri, magazine virtuale au nevoie și de această componentă de politică de confidențialitate privind prelucrarea datelor cu caracter personal însă, în ceea ce privește pe cei doi invitați de astăzi eu cred că nu veți întâmpina probleme. De ce? Pentru că am văzut că din start voi conștientizați nevoia de a avea alături de voi de specialiști, consultanți pe fiecare arteră de competență. Nu v-ați aruncat exact cum spune Ionuț cum se practică la noi să faceți voi totul, să fiți acei cunoscători în toate și încercați să gășiți parteneri, colaboratori, un sprijin că să realizați aceste etape. O să trebuiască să acordați o importanță deosebită acestui aspect, GDPR pentru că impactul unei neglijențe poate să fie mult mai mare decât va imaginați. Trebuie să fiți conștienți că un magazin online nu are frontiere, nici un fel de limite, puteți avea clienți de oriunde din lume, dispărând aceste limite teritoriale și numărul de vizitatori si de potențiali clienți, veți putea evolua.

Dacă vrei să vezi emisiunea integral, dă play acestui video: